torsdag, juli 14, 2011

Kommentar i Expressen

Igår hade jag en kort artikel inne på Expressens kultursida angående Simon Wiesenthalcentrets anti-Malmö-rekommendationer och det inställda filminspelningsrekandet. Eftersom texten inte finns på nätet lägger jag ut den här:

Att det amerikanska Simon Wiesenthalcentret har bannlyst Malmö som resmål för judar, på grund av antisemitismen i staden, har nu resulterat i att en planerad filminspelning i regionen ställts in.
Hollywoodfilmen skulle nämligen ha ett judiskt tema. Mikael Svensson på Öresund Film Commission tänker hädanefter konsekvent ta upp saken när han talar med amerikanska filmbolag (Sydsvenskan 12/7). Man kan nästan höra hur det knakar i de associationsbanor som knyter samman judar och amerikansk filmindustri - och ilskan hos dem med antijudisk läggning som nu föreställer sig hur "judiska intressen" förhindrar möjliga arbetstillfällen i Skåne.
Wiesenthalcentret kan förstås inte lastas för antisemitiska tankemönster. Men de borde kanske ha lyssnat på Malmös judiska församling, vilken aldrig ställt sig bakom centrets rekommendation.
Fred Kahn, församlingens ordförande, har också alltid varit noga med att inte kollektivt skuldbelägga någon grupp för den judiska minoritetens situation i Malmö. Det är däremot vad som görs i filmbolagets mejl till Öresund Film Commission. Där sägs judar vara
mycket utsatta i södra Sverige "på grund av den stora och allt fientligare muslimska folkgruppen".
Brottsförebyggande rådets hatbrottsstatistik för 2010 visade på en minskning av antisemitiska hatbrott sedan "rekordåret" 2009. Det behöver inte nödvändigtvis utgöra en trend, och judar löper
proportionellt sett stor risk att utsättas för hatbrott. Antalet hatbrott mot muslimer hade däremot ökat, framför allt i Skåne. För många skånska muslimer ter sig kanske omvärlden allt fientligare.


Sydsvenskan fortsätter spinna på här historien med en serie artiklar. Idag uttalar sig Ilmar Reepalu, och lyckas i vanlig självcentrerad ordning se det hela som ett angrepp på honom - men i förlängningen också ett försök att tysta "personer som vågar kritisera staten Israel". Det är smått fantastiskt. Men hans vidriga retorik stöds ju av den större retorik som regelmässigt rubricerar frågor om antisemitism som "kritik av Israel". Igår hade så också tidningen en artikel inne - jag kan egendomligt nog inte hitta den på nätet idag - där det i den vidhängande faktarutan sades att hela Reepalukonflikten hade sin upprinnelse i kommunalrådets ställningstagande i Gazakonflikten. Så var det förstås inte utan det handlade om hans kollektiva skuldbeläggande av judar.

Inom parentes sagt, även om det är onödigt att påpeka: ett av många exempel på hur snett det tomma skramlandet om ett förment tabu mot att kritisera Israel egentligen träffar är en av gårdagens ledare i Expressen. Politisk kritik av Israel som inte är något annat än politisk kritik förekommer det rikligt av, utan att den som kritiserar nödvändigtvis utsätts för repressalier av den där bläckfiskliknande Israellobbyorganismen som härjar runt i det febriga antisemitiskt anstrukna paranoida medvetandet.

8 kommentarer:

Anonym sa...

"Malmös judiska församling, vilken aldrig ställt sig bakom centrets rekommendation.
Fred Kahn, församlingens ordförande, har också alltid varit noga med att inte kollektivt skuldbelägga någon grupp för den judiska minoritetens situation i Malmö."
Den lilla judiska församlingen i Malmö har svansen mellan benen och håller en sk låg profil. Denna attityd har inte fungerat i det förflutna och kommer inte att fungera nu heller. I Algeriet hade judarna två val, kistan eller resväskan. I Malmö ett, resväskan, illa nog.
Man får hoppas att de inte lämnar staden i tystnad.
EL

Charlotte W sa...

Jag har svårt att se ett undvikande av kollektiv skuldbeläggning som att ha "svansen mellan benen". Jag tycker faktiskt inte heller att församlingen har hållit en låg profil de senaste åren utan varit mycket tydliga ex i kritiken mot Reepalu. Däremot är det naturligtvis så att de (vi) som bor i Malmö är intresserade av samexistens och inte av att judar lämnar staden eller undviker den.

Anonym sa...

"de (vi) som bor i Malmö är intresserade av samexistens..."
Du menar "jag":-)), vilket jag redan läst tidigare. Och naturligtvis några till. MEN där finns en stor grupp som inte är överens. Historien visar att när en judisk minoritet lever i en fientlig omgivning så slutar det aldrig väl. Visst, jag har också läst historierna med Reepalu men hans intresse var att bli omvald och då flirtar man med den stora gruppen.
EL

Charlotte W sa...

"I Algeriet hade judarna två val, kistan eller resväskan. I Malmö ett, resväskan, illa nog." Alltså det är den här typen av uppförstoringar av situationen här jag tycker är destruktiv. Jag och "några till" skulle vara intresserade av samexistens, resten är bara en fientlig hord? Alltså ursäkta mig men jag bor här och vill nog ha lite respekt för att jag har viss erfarenhet av staden även om jag inte är ortodox jude. Jag ser då och då ortodoxa judar på staden. Jag vill inte påstå att det kryllar av dem och jag påstår inte heller att de inte stöter på fientlighet. Men det är alltså inte riktigt så att inga judar kan vistas här. Visa lite sinne för proportioner. Jag är också rätt övertygad om att en stor majoritet av Malmös befolkning anser att judar ska kunna bo och vara här. Att sedan många har vardagsfördomar och många åter säkert fortfarande inte är särskilt medvetna om hur det kan vara att leva som judar här hör till problembilden men det är inte en majoritet som är direkt fientlig.
Eftersom du verkar så pigg på att acceptera en beskrivning som kollektivt skuldbelägger muslimer skulle du också ett ögonblick kunna fundera lite på hur lätt det är att vara en slöjbeklädd muslimsk kvinna till vardags. Öppen fientlighet mot muslimer är något man stöter på här lite då och då. Vissa ägnar sig åt ett ständigt tuggande om muslimers kvinnofientlighet, antisemitism och allmänt odemokratiska läggning och verkar inte förstå hur de själva bidrar till ett intolerant samhälle genom oviljan att se individer istället för en stor otäck massa.

Anonym sa...

Charlotte, såg du inte att jag hade en dubbel smiley efter "jag"?
Du har rätt till all respekt som malmöbo med erfarenhet av sta'n men jag kanske har mer erfarenhet av den judiska historien genom seklerna och är lite mera realist?:-) Det är långt ifrån bara Malmö som är oroväckande. Jag, liksom Fred Kahn, nämner inga namn men du är själv medveten om vilken grupp det gäller. Vi får se hur det utvecklar sig i framtiden men fn ser den inte vidare lysande ut.
Och vad det gäller "funderingar" över täckta kvinnors situation så har jag studerat ämnet långt mer än
ett ögonblick:-)Tyvärr så går det bakåt i bl a Tunisien just nu.
EL

Charlotte W sa...

"Jag, liksom Fred Kahn, nämner inga namn men du är själv medveten om vilken grupp det gäller." Sluta nu EL, jag är trött på dina onyanserade antimuslimska tirader. Vad gäller Kahn så har han varit väldigt tydligt med att majoriteten av muslimer inte är fientligt inställd. Men det spelar väl ingen roll vad han säger för du "vet" väl hur det är?
"Och vad det gäller "funderingar" över täckta kvinnors situation så har jag studerat ämnet långt mer än
ett ögonblick:-)Tyvärr så går det bakåt i bl a Tunisien just nu." Visst, du låtsas förstås att det inte var islamofobi jag talade om. Och om kvinnor som kan bli spottade i ansiktet, utskällda och hånade av svenska islamhatare. Precis som judar blir angripna av antisemiter.

Rättvis sa...

Tänk vilken underbar stad som Malmö hade hade varit utan alla brottsbenägna, socialbidragsparasiterande och rasistiska muslimer.
Bara tänk Charlotte.

Charlotte W sa...

Malmö hade varit en trevligare stad med färre intoleranta människor. Punkt.