torsdag, juni 26, 2008

City idag

Malmö Lund City förstås.
Min krönika finns här. Den handlar om klädkoder och sociala konventioner.
Ett absurt exempel på exkluderande klädkod ges i en annan artikel i tidningen, det handlar om en ung kvinna som inte tilläts träna i Enighets sportcenter - eftersom hon bär slöja. Helt oacceptabelt säger jag. Det finns inget som helst vettigt skäl för en sådan regel - man kan tycka att bruket av slöja är inherent kvinnoförtryckande eller inte, hur man än ställer sig i den frågan borde det stå klart att det inte främjar någons individuella frihet att förhindra denna någon från att ägna sig åt en fritidssysselsättning denna någon valt att vilja ägna sig åt - förhindra med mindre än att denna någon anpassar sig efter en klädkod hon lika lite valt själv som de av sedlighetspolisen övervakade kvinnorna i Iran väljer huruvida de ska täcka sina hårväxter eller inte, vill säga.

Andra inslag i tidningen: Turkarna är de stora vinnarna i fotbolls-EM, skriver Fredrik Lindstrand. Ja, jag är böjd att hålla med. Men Spanien har fortfarande det vackraste spelet. Och jag kommer att bli så nervös ikväll då Spanien möter Ryssland att jag förmodligen inte kommer att kunna sitta kvar i soffan alla nittio minuterna.
Timbuktu protesterar mot FRA-lagen, får vi också veta. Han kanske dyker upp på demonstrationen på lördag. (Klockan 12.00 på Gustav.)

Ps. Fredrik Häréns sommarpratprogram igår: Bullshit 2.0

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad du är bra!

Charlotte W sa...

Äsch...

LeoB sa...

Hej Charlotte

Jag gillar din krönika. "Väldresserade" är nog väldigt rätt.

Fast jag undrar hur det går till. Det påminner mig om reklamens alltid återkommande budskap: "om du inte gör/är så här så får du inte vara med".

Det är förstås ofta förklätt som ett fashion-vi-har-roligt budskap. Men i grunden är det samma. Sköt dig om du vill vara med.

Charlotte W sa...

Tack Leo, vad roligt att du gillar den.
Ja, jag undrar också exakt hur det går till. Tänker mig att rädslan för ogillande ansiktsuttryck är rätt mäktig trots att det egentligen är en skitsak.