fredag, maj 09, 2008

Sketchfavoriter, del 2

Man kommer förstås inte förbi Monty Python. Okej, de var barn av sin tid och fångar i sin horisont på samma sätt som alla andra - deras manliga medelklassperspektiv genomsyrar det mesta av vad de gjorde, ibland räckte det för dem med att låta två av deras högröstade dragkvinnor från arbetarklassen diskutera Sartre för att deras publik skulle ha hysteriskt roligt och vi ska bara inte tala om hur otacksamma roller de anmärkningsvärt unga och snygga men fåtaliga kvinnor som då och då dyker upp i sketcherna har. Att de dessutom var fullständigt som besatta av bög- och transvestitskämt talar också sitt tydliga språk - även om det är svårt att se något ondsint i deras sätt att hantera dem; oftast ter de sig mest som kängor mot ett auktoritärt manlighetsideal. De brister man kan se hos dem idag uppväger i alla fall inte på långa vägar all deras briljans. De må ha lånat hur mycket som helst från föregångare som The Fringe - deras speciella mix av sketcher som avlöser och går in i varandra enligt principen fria associationer, och Terry Gilliams animerade partier som vävs in lite då och då, är helt enkelt något oöverträffat. Det svåra är att välja ut vilka sketcher som är "bäst". Jag gillar i alla fall t ex den här om Beethoven lite extra:

Just de animerade inslagen är annars något jag kommit att uppskatta mer och mer under årens lopp. De kanske inte kan kallas sketcher i formell mening men what the heck. Någon vänlig själ har samlat ihop animeringar från de fyra första Monty Python-avsnitten, varsågoda!

Det finns gott om längre Monty Python-utsnitt på Youtuben, jag har valt ut ett som både har med "exploding penguin"-sketchen och några underbara musikaliska inslag på slutet:

Slutflabbat för denna gång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gillar verkligen Monty Python. I sina bästa stunder var de briljanta. Men i rättvisans namn gjorde de väl väldigt mycket som inte var så bra också?

Anonym sa...

Min favorit är "The funniest Joke in the world". De engelska soldaterna som högläser det dödligt roliga skämtet på tyska... Påminner mig om när John Cleese gjorde en parodi på danska också - i dansk TV - men det var inte Monty Python.

Charlotte W sa...

Alexander: visst är det långtifrån allt som är briljant. Men jag tror att om man - som jag gissar att jag & Stefan men inte du gjort - i princip växt upp med dem & med jämna mellanrum legat halvdöd av skratt framför tv-apparaten på den tiden när de var nya så är man dömd att alltid älska dem.

Stefan: "Funniest joke" är fin. En annan favorit för mig är "confuse-a-cat"-sketchen. Surrealistisk humor när den är som bäst.