fredag, februari 01, 2008

Arkitekturens skenvärld

Brukar ni också reta er på arkitektur- och designskisser? Det gör i alla fall jag. De är så otäcka i sin renhet, sin perfektion. I den mån det finns människor med på dem så är de oftast vita, gärna kostymklädda, medelålders, är det kvinnor så ser de vagt femtiotalsaktiga ut, är det barn ser de ut som snälla femtiotalsbarn, aldrig invandrare, det finns inga uteliggare, ingen fetma, ingen smuts, inget våld, ingen ångest, bara strömlinjeformer.
Det är väl meningen att inget ska störa blicken på de tänkta byggnadernas rena former.
Well, det funkar inte på mig - det förment icke-störande stör mig.

5 kommentarer:

Peter Midas sa...

Det är väl bara en annan variant på dessa bostadsannonser som visar kliniska hem där det inte finns ett spår av mänsklighet och där köken ser ut som obduktionssalar. Vidrigt och totalt förljuget. En bild på ett barn i en hylla sänker priset med 50 kkr.

Charlotte W sa...

Ja, det är väl det. Hu.

jacobsteel sa...

JA!!! alltså, arkitekturskisser, don't get me started... ojojoj...

Har man nånsin sett någon med rätt ljusfall? På _olika_ årstider? Med _olika_ solvinklar?
Hur många har man inte sett där den som ritat den påhittade vyn måste vara fem meter lång att döma av perspektivet?
Har man nånsin sett arkitekturskisser där arkitekten beaktat hur den nya byggnaden skulle se ut förfallen?

(jag har då 30 poäng arkitektur och eh... är inte bitter alls... ;) men jag tycker dom flesta nya hus är rena skandalen och problemet är att dom som ritat dom inte kan teckna värt ett vatten... dom skulle inte känna igen snygga proportioner om så deras hustru fick lika lön... (medveten om hala isen med sista metaforen, ja... ;) )

Charlotte W sa...

Hehe.
Förresten, den där boken "Lyckans arkitektur" som du länge gjort reklam för på din blogg, kan den vara nåt för en arkitekturskisshatare? Eller är den inne på nåt helt annat?
Jag har aldrig läst något av Alain de Botton, men jag såg litegrann ur en dokumentärfilmserie om lycka & meritokrati han gjort & som de körde på TV 8 häromåret, han gav ett väldigt sympatiskt intryck.

jacobsteel sa...

hahaha... jo, den boken vart inte så dum (men jag e slö och har inte bytt böcker på sidan evigheter... )