måndag, november 05, 2007

Skräckspecial: the uppföljning

Samma datum som jag skrev mitt helgspecialinlägg om skräckfilm och efterlyste tips på skräckfilmer av kvinnor visade SVT första delen i svenska skräckserien Levande föda, regisserad av Maria Hedman Hvitfeldt. Andra delen sändes i lördags och jag missade den p g a middagsbjudning, sista delen gick i all obemärkthet sent igår kväll. Och den skrämde mig, jag vill nog påstå att den skrämde mig mer än något annat svenskt jag sett i skräckvägen. Okej, den var lite väl vag i handlingen på sina ställen, den valde ibland att inte visa utan antyda, och det funkade i och för sig men man förstod samtidigt att valet var träffat av nödvändighet, för att det krävs en stor mängd både hantverksskicklighet och kreativ fantasi att rent grafiskt visa allt det som serien berättade om (jag tänker inte berätta handlingen, den kanske går i repris någon gång eller så går den att ladda ner via nätet och hur som helst gör sig inte den typ av fantastisk skräck det handlar om i återberättningsform). Jag tyckte ändock sammantaget att detta var en bra, till och med mycket bra serie, fint regisserad med sina bildmässiga skiften mellan dåtid -- barndomstid i gyllene ljus -- och nutid, en lite sunkig och bakfull ung-vuxen-tillvaro. Maria Hedman Hvitfeldt är dessutom medansvarig för den några år gamla kortfilmen Min skäggiga mamma, också den en historia som passerar vardagsgränsen och tar klivet in i det fantastistiska. Jag var med om att belöna den filmen med bästa-kortfilm-utmärkelsen vid Fantastisk Filmfestival i Lund vilketårdetnuvar, fyra-fem år sedan...(att sitta jury på Fantastiskt Film Festival är nog förresten bland det roligaste jag gjort som filmvetare). Maria är framtiden! Hoppas hon snart får tillfälle att göra biograffilm (om hon vill).
Vad gäller andra kvinnor som gör skräck fick jag fina tips av Jacob, som hänvisade till nätsajten Pretty Scary -- For Women In Horror By Women In Horror, och Mattias, som kom att tänka på filmerna Near Dark (Kathryn Bigelow), Ravenous (Antonia Bird) och Trouble Every Day (Claire Denis). Själv har jag sedan i fredags också kommit att tänka på Near Dark, en fullt passabel vampyrfilm av en regissör (Bigelow, alltså) som utöver den också gjort en del sjyssta thrillers, framför allt dystopiska Strange Days, och därutöver har regissören Lizzie Borden hela tiden kommit för mig men det har nog mindre med hennes insatser på skräckfilmsområdet och mer med det faktum att hon döpt sig efter den misstänkta yxmörderskan att göra. En film av en kvinna jag också vill nämna trots att den kanske ska kallas thriller snarare än skräckfilm är Jane Campions In the Cut -- tyckte den blev oförtjänt sågad på sina håll, det är en både spännande och psykologiskt intressant film.
Och naturligtvis finns det många fler skräckfilmer av kvinnor, de kommer dessutom att bli fler och fler i takt med att kvinnor överhuvudtaget gör film i allt större utsträckning....Förutom regissörer finns förstås också kvinnliga manusförfattare (Mattias nämnde Debra Hill), producenter, klippare etc....Fortsätt gärna tipsa!

Inga kommentarer: