måndag, mars 19, 2007

omtanke parad med självbelåtenhet

Två debattartiklar på SvD:s Brännpunkt sysselsätter sig med det hedersrelaterade våldet. Den ena är författad av det moderata socialborgarrådet Ulf Kristensson och handlar om behovet och Stockholms stads lednings uttalade målsättning att kartlägga samt motverka hedersproblematik -- den andra, som är undertecknad av två centerpartister, ifrågasätter nödvändigheten av att de som fått skyddad identitet till följs av dylik problematik ska behöva få sina fall omprövade varje år (det är en livslång problematik).
Jag tycker det är bra att man talar om hederskulturer och att politiker som Ulf Kristensson visar en vilja att kartlägga, förstå och motverka fenomenet. Ingen kan väl vara förtjänt av förtigande och passivitet. Vad jag vänder mig emot är den lätt svenskchauvinistiska ton som -- oavsiktligt, förutsätter jag -- genomsyrar båda artiklar. Jag undrar också lite över adressen när jag läser dessa meningar i de båda centerpartisternas text: "Det finns tiotusentals som ­lever under hedersförtryck i Sverige. Alla är inte hotade till livet, men många skulle bli det om de gjorde saker som vi etniska svenskar ser som självklarheter." Vilka "vi etniska svenskar" är det som avses -- de själva eller (de förmenta) läsarna? Och har de inkluderat Knutbysektens sexualmoral i sin föreställning om vad som är självklart och naturligt för "oss etniska svenskar"?
Kristensson skriver att "misshandel av egna familjemedlemmar är inget som ens i det fördolda accepteras eller uppmuntras i traditionell svensk kultur." Men är det för att implementera "svensk kultur" (om den nu är så fin) vi ska motarbeta hedervåld eller är det för att skydda människor och stärka kvinnors rättigheter?

Uppdatering: Så har också Kristensson, ser jag nu, föga förvånande fått kritik bl a från Kurdiska riksförbundet.

27/3: Idag svarar Kristensson på kritiken (som kommit från olika håll och som han kallar för "påståenden om rasism") med katastrofala meningar som de här:
"Rättigheter handlar om individuell frihet och att göra det bästa av sitt liv, inte om socialbidrag.
Skyldigheter handlar om att göra rätt för sig och försörja sig själv, inte om att följa påbud från släkt och tradition. Bakom detta ligger varken misstänksamhet eller oartighet."
Nä visst Kristensson. Inte vilar det något ogint, misstänksamt eller ohövligt över detta inte. Det är ett otroligt varmt och välkomnande tonfall du har. NOT.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, Kära Kamferdroppar, det är väl lite jobbigt när någon äntligen börjar beskriva verkligheten insiktsfullt om våra invandrares kulturer i Sverige. Även när det gäller invandrar-tjejers mänskliga rättigheter, så ska väl dom hellre offras än att vi ska tvingas erkänna att det faktiskt är stora skillnader mellan invandrare och ursprungs-svenskar. Etnocentricitet kallas det när man ser på andra kulturer med glasögon så färgade av den egna kulturen att man inte ser eller förstår verkligheten. Vi behöver inte gömma sanningar om våra invandrares kulturer, vi behöver mer kunskap om varje folkslags egen kultur, även om det innebär en negativ kunskap. Det saknar jag verkligen. Jag är inte främmande för att även med denna kunskap omfatta dessa invandrare med både empati, kärlek och humor, men jag hatar att vi i Sverige inte får tala om saker vid dess rätta namn, inte får tal om våra invandrares olika kulurella sedvänjor om dom skulle råka vara felaktiga eller brottsliga eller avskyvärda ur vår kulturella synpunkt. Hälsningar från Mats i Göteborg

Charlotte W sa...

Jag förstår inte vad du menar Mats i Göteborg. Som jag skrev i posten så tycker jag "det är bra att man talar om hederskulturer och att politiker som Ulf Kristensson visar en vilja att kartlägga, förstå och motverka fenomenet. Ingen kan väl vara förtjänt av förtigande och passivitet."
Så om du anklagar mig för att offra tjejer i syfte att vara pk är du fel ute.

Anonym sa...

En bra kommentar om den svenskchauvinistiska tonen. Sen kan man undra om hederskulturer har blivit ett kodord för muslimer vilket oftast verkar vara de som det talas om i debatten. Det finns ju idag en otäck ton av islamophobi hos många.

Charlotte W sa...

Ja, säkert är det så att hederskulturer används som synonym för muslimer ibland...helt felaktigt förstås, eftersom hederstänkandet i den här bemärkelsen också finns bland kristna.
Tack för din kommentar, förresten. Påminner mig om att jag ska lägga upp Vänsterdemokraterna nästa gång jag förnyar min länklista.